teisipäev, 24. mai 2016

Praktikakooli üldiseloomustus



Tartu Kutsehariduskeskus (tunnuslause: Tarkade tegude kool) on Eesti suurim kutse- ja täiendõppekeskus, mille põhitegevuseks on:

·         võimaldada õpilastele kutseõpet põhikoolis ja gümnaasiumis,
·         kutseõpet koolikohustuse ea ületanud põhihariduseta isikutele,
·         kutseõpet põhihariduse baasil,
·         kutsekeskharidusõpet,
·         kutseõpet keskhariduse baasil;
·         viia läbi kutsealast eelkoolitust ja täiskasvanute täienduskoolitust;
·         korraldada karjäärialast nõustamist;
·         pakkuda tooteid ja teenuseid Tartu linna elanikele.

Tartu Kutsehariduskeskuse kaasaegsed õppekorpused paiknevad Tartus kolmes erinevas asukohas: Kopli 1, Põllu 11, Struve 8.

Tartu Kutsehariduskeskus on munitsipaalkool ning koolipidajaks on Tartu linn. Nagu eespool öeldud on Tartu Kutsehariduskeskus Eesti suurim kutseõppeasutus, ent nii nagu mitmed teised kutseõppeasutused, ei ole see riigi omandis.
Toon välja kaks peamist omandivormist tulenevat eripära: Esimene on seotud igapäevase asjajamisega. Nimelt on kogu majandusarvestus, kulud ja töötasude maksmine Tartu Linna eelarvest ning sellega seoses ka kogu vastav asjaajamine paikneb koolist väljaspool Tartu Linnavalitsuse rahandusosakonnas. Teiseks eripäraks on see, et töötajate töötasuläbirääkimised (jms) on seotud kogu Tartu Linna haridustöötajate kollektiivlepinguga (koos lasteaedede ja üldhariduskoolidega) ning Tartu Kutsehariduskeskuse töötajate poolt osaleb ka üks töötajate usaldusisik kollektiivlepingu sõlmimise eelsetel läbirääkimistel.

Tartu Kutsehariduskeskuses on 10 osakonda, mille ülesandeks on pakkuda kaasaegseid õppe-ja töötingimusi:
           1.  Ärindus ja kaubandus. Osakonnas on võimalik õppida:
·         põhihariduse baasil: kutsekeskharidus müüja-klienditeenindaja ja laotöötaja erialal;
· keskhariduse baasil: müügikorraldaja(töökohapõhises õppes), müügiesindaja (ka sessioonõpe),  ärikorralduse spetsialisti, väikeettevõtja (sessioonõpe) ja logistiku abi (ka sessioonõppes) erialal.
          2.      Autoremont. Osakonnas on võimalik õppida:
·    põhihariduse baasil: kutsekeskharidus  sõiduautotehniku, automaalri ja autokeretehniku erialal;
· keskhariduse baasil:, esmaõppes automaalri eriala ja mootorsõidukitehnikat spetsialiseerumisega sõiduautotehniku, veoauto- ja bussitehniku ning väikemasina, mootor- ja jalgrattatehniku erialadel,  ning jätkuõppes sõiduautodiagnostiku (sessioonõpe) ning sõidukite kere- ja värvitööde meistri (sessioonõpe) erialal;
·         haridusnõudeta: kutseõpe sõiduauto pindadehooldaja/rehvitehniku erialal.
         3.   Ehitus- ja puit. Osakonnas on võimalik õppida:
· põhihariduse baasil: kutsekeskharidus kivi- ja betoonkonstruktsioonide ehitaja,  ehitusviimistleja ja tisleri erialal, kutseharidus ja kütte-ja jahutussüsteemide lukksepa ja plaatija  erialal ning betoonkonstruktsioonide ehitaja (töökohapõhine) erialal;
· keskhariduse baasil: esmaõpe ehitusviimistleja (maalri), pottsepa, tisleri, CNC töötlemiskeskuse operaatori   erialal;
·         haridusnõudeta: puidupingioperaatori (HEV õppijale) erialal.
        4.   IKT. Osakonnas on võimalik õppida:
·     põhihariduse baasil: kutsekeskharidus IT-süsteemide nooremspetsialisti  ja bürootöö erialal;
·   keskhariduse baasil:  esmaõppe õppekavadel  IT-süsteemide nooremspetsialisti,  noorem tarkvara arendaja (veebispetsialist),  sekretäri (sessioonõpe) ja raamatupidaja (ka sessioonõpe) erialadel;  jätkuõppekaval  avaliku sektori asutuse finantsisti  ( sessioonõpe) erialal.
       5.  Kergetööstus ja ilu. Osakonnas on võimalik õppida:
·         põhihariduse baasil: kutsekeskharidus kergete rõivaste rätsepa ja rõivaõmblemise  erialal;
·     keskhariduse baasil:  meesterätsepa,  rätsepatöö,  spaateenindaja ja juuksuri erialal ning sessioonõppes puhastusteenindaja-juhenda ja puhastustööde juhtimise erialal;
·         haridusnõudeta: puhastusteenindaja (sessioonõpe) erialal.
       6.  Majutus ja toitlustus. Osakonnas on võimalik õppida:
·   põhihariduse baasil: kutsekeskharidus koka, toitlustusteeninduse ja majutusteeninduse erialal;
·  keskhariduse baasil: esmaõppes koka (ka sessioonõpe), kelneri (sessioonõpe) ja  hotelliteeninduse erialadel; jätkuõppes  toitlustuse korralduse ja majutusteenuste korralduse (sessioonõpe) erialal;
·         põhihariduse nõudeta: kutseharidus abikoka ja toateenija  erialal.
             7. Toiduainete tehnoloogia. Osakonnas on võimalik õppida:
·   põhihariduse baasil: kutsekeskharidus  pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia erialal, kutseharidus pagari erialal;
·    keskhariduse baasil: sessioonõppes pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia,  pagari ning lihakulinaaria erialal, päevaõppes kondiitri erialal; jätkuõppes meisterkondiitri erialal;
·         haridusnõudeta: kutseõpe abipagari (HEV õppijale) erialal.
       8. Tööstustehnoloogia. Osakonnas on võimalik õppida:
·     põhihariduse baasil:  kutsekeskharidus sisetööde elektriku,  koostelukksepa, keevitaja ja metallilõikepinkidel töötaja erialal;
·         keskhariduse baasil: esmaõpe sisetööde elektriku ja mehhatroonika erialal.
       9.  Turism. Osakonnas on võimalik õppida:
·         keskhariduse baasil: esmaõpe  turismikorralduse, rekreatsioonikorralduse, reisikonsultandi ja giidi erialal ning jätkuõppes turismiettevõtte juhtimise (sessioonõpe) erialal.
10. Täienduskoolitus.

Siinkohal tooksin välja, et kooli populaarseim eriala võiks olla juuksuri eriala - vastuvõtt toimub kaks korda õppeaastas ning konkurents ühele kohale on suur.


Koolis õpib 3500 õppijat tasemeõppes ja 3000 õppijat täiskasvanute koolituses.

Kutseõpe jaguneb tasemeõppeks ja täiendusõppeks. 

Tasemeõpe on kutseõpe, mille käigus omandatakse kindlale kvalifikatsioonitasemele vastav kvalifikatsioon, mis võimaldab juurdepääsu järgmise kvalifikatsioonitaseme õppele. Tasemeõpe toimub teisel kuni viiendal kvalifikatsioonitasemel. 

Täiendusõpe on kutseõpe, mille käigus omandatakse üksikkompetentse. 

Õpe Tartu Kutsehariduskeskuses toimub statsionaarse või mittestatsionaarse õppe vormis. Statsionaarne õpe toimub koolipõhises ja töökohapõhises õppevormis.

Kooli suund on õpilaskesksele lähenemisele ning tegeletakse personali harimisega ja suunamisega. Pärast uue juhi ametisse asumist (nüüdseks ametis olnud 2,5 aastat) on muutunud kooli missioon ja visioon ning laiemalt on hakatud kuvama meistrite kooli ideed, mis peaks kajastuma nii meisterlikus õpetamises kui ka tulevaste oma valdkonna väga heade spetsialistide koolitamisel. Siinkohal toon välja, et kooli õpetajaskond on suur (umbes 180 püsivalt töölepinguga töötavat õpetajat).

Kooli paradigmaatiline suundumus on ka õppurite poolt tunnetatav. Tegelikult tuleb see välja eelkõige lõpetajate tagasisidest: kui ka õppetöö jooksul ei oska õppijad seda hinnata, siis lõpetajate puhul tuuakse sageli esile õppijatega arvestamist ja kohandamist ennast õppija vajadustele.


Kool väärtustab kutseharidust: õpetajate puhul on see väga oluline, et neil oleks mõnes valdkonnas kutsetunnistus või täiskasvanute koolitaja kutse, kutseõpetaja kutsetunnistusega tegeletakse vähem, aga seda pigem üldise suunitluse tõttu (ametijärkude, töötasude jms kaudu ei ole seda osa väga tähtsustatud). 

Kool väärtustab kutseõpetust: ka kutseeksamite toimumiskohaks Lõuna-Eestis on sageli Tartu Kutsehariduskeskus ning kool kompenseerib ka kutse taotlemise tasu õppijatele kutset omistava organisatsiooni eest maksmisel.

Kooli ühe põneva traditsioonina toon välja selle, et igal aastal toimub Uute Töötajate Suveakadeemia: enne õppeaasta algust on uutele töötajatele suvekool, kus uued töötajad saavad omavahel tuttavaks. Tutvutakse üldise koolikorraldusega, saadakse esmaseid koolitusi (siseveeb, õppekavad, õppetöö korraldus jms), samuti kohtutakse mentoritega.

Õppija toetamine Tartu Kutsehariduskeskuses on väga kindlalt paigas: Olemas on tugikeskus mitme sotsiaaltöötaja, psühholoogi ja karjääri planeerimise inimestega. Lisaks on ametis 4-5 kursusejuhatajat, kes ainult kursuse juhatamisega tegelevadki (seda siis enamasti poisteeriala gruppidele). Ühel kursusejuhatajal on ca 175-200 poissi ning nendega kogu asjajamine: vanematega suhtlemine, puudumiste kontroll ja aruandlus, õppevõlgnevused jälgimine jne. See aitab õppijatel niiöelda silma peal hoida.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar