neljapäev, 26. mai 2016

Õpperühmade analüüs


Rühm: LOG15, LOGISTIKA
·         Keskhariduse baasil kutseõpe
·         Õpilased: Vanuseline koosseis kõigub vahemikus 20-53 aastat, rohkem mehi (9) kui naisi (7), neli õpilast mitteeestlased (venelased ja ukrainlane)
·         Õppijate arv nimekirjas 16; õppetunnis osalejaid: 12

Üldiselt oli tegemist väga meeldiva ja ühtehoidva grupiga. Kõik õpilased väga sõbralikud ja mitte pahatahtlikud õpetaja suhtes. Toimib koostöö õpetajaga.
Õpilased kõrge õpimotivatsiooniga, käivad kohal kindla eesmärgiga. Näiteks, üks tütarlaps õpib Tartu Ülikoolis proviisoriks, aga on kutsekoolis logistika erialal seetõttu, et teda huvitab, kuidas toimub ravimite logistika.
Grupis ei ole moodustunud eraldiolevaid rühmi, ent rühmatöö koostamisel, eelistasid töötada nii, et mehed ühes rühmas ja naised teised rühmas. Rühmas töötades oli näha, et üksteisega arvestatakse, keegi ei võistelnud positsiooni pärast, oldi sõbralikud ja töötati ühiselt ühise eesmärgi saavutamise nimel.

Õpperühma õpivajadused lisaks erialastele õpivajadustele oleksid näiteks meeskonnatöö oskuste arendamine ning analüüsi ja seisukohtade põhjendamise arendamine.

Õpperühma õppimise toetamiseks tuleks kavandada õpivajadusi toetavaid tegevusi – näiteks võiks grupile anda kodutöid, mis põhinevad meeskonnatööl, tundides rohkem rühmatöid, töid, milles oleks võimalik analüüsi koostada jne.

Rühm: LS14, kütte- ja jahutussüsteemide LUKKSEPP
·         Statsionaarne kutsekeskharidusõpe
·         Õpilased: kõik noormehed otse põhikoolist (18-19-aastased), üks poistest rahvuselt venelane, ülejäänud eestlased
·         Õppijate arv nimekirjas: 16; õppetunnis osalejaid: 10

Klassi astudes ootas mind suur üllatus: klassis olid täitunud aknapoolsed ja tagumised lauad. Aknapoolses reas istunud noormeestel olid peas päikeseprillid, aknalaua peal mängis kõlarist muusika, noormehed sõid päevalilleseemneid.
Tund algas sellega, et aineõpetaja (eesti keel ja kirjandus) teavitas noormehi minu kohalolekust, tutvustas mind ja selgitas, miks ma tunnis viibin. Pärast seda algas „esinemine“: noormehed olid erutunud ja algas võitlus tähelepanu nimel.
Kuna oli alanud uus periood, tutvustas õpetaja klassile ainekava. Nii, kui ta jõudis öelda, et vaja on läbi lugeda raamat, hakkas esiteks peale vingumine, mis oli äärmiselt lapsik, ning teiseks õpetajaga manipuleerimine.
Õpetaja jagas noormeestele kätte iseseisva tunniülesande – koostada tuli ristsõna etteantud õpiku lehekülgedele tuginedes. Pidevalt esines töötamise ajal halba käitumist, mille eesmärgiks oli tähelepanu püüdmine. Vähemalt 6 noormeest grupist üritasid koguaeg näidata, et nad on olemas ehk õppijate käitumine oli lärmakas, toimus esinemine, lobisemine, lollitamine, ringi siblimine, naermine, narri mängimine. Näiteks, ristsõna koostamise jaoks käidi mitu korda õpetaja laualt toomas pliiatseid, jageleti kaaslasega pliiatsi pärast, koguaeg kommenteeriti kaugel oma ülesandega ollakse.
Ülejäänud 4 noormeest hoidsid kuue noormehe tegutsemisel silma peal, neist 3 reageerisid sellele käitumisele ja läksid „vooluga kaasa“. Noormehed vajavad kampakuulumist ja kambavaimu, see on neile olemuslik. Rahulikuks ja oma kohale jäi vaid vene rahvusest noormees, ent ka tema ei lõpetanud teiste noormeeste käitumise jälgimist. Üldiselt said õppijad omavahel hästi läbi, oldi üksteisega sõbralik aga omavahelist koostööd ülesande lahendamisel ma pigem ei märganud.
Ühe noormehe õpikus oli nilbe joonistus – ta pidi seda kindlasti kõigile eraldi näitama, naeru ei saanud pidama pikka aega.
Kui tunni lõpuni oli jäänud 45 minutit, hakkas eraldiolev 6-liikmeline punt vinguma ja virisema, et nad ei jõua valmis ja aega on ülesande jaoks antud liiga vähe.
Peamiseks probleemiks antud grupis distsipliin. Ent ma ei ütleks, et tegemist oleks olnud õpetajaga, kes oleks madala enesehinnanguga või kes ei oskaks end kehtestada. Leian, et põhjus võib peituda grupiga kokkulepitud normides ja reeglites ehk on õpetaja suhtunud nendesse liialt kergekäeliselt. Ning kindlasti oli antud kohutava tunni põhjuseks ka minu kohalviibimine. Ka õpetaja kinnitas mulle, et tavaliselt on noormehed tunnis poole rahulikumad.
Minu soovitus õpetajale oleks, et noormeestele peaks andma rohkem motivatsiooni – ehk peaks neile selgelt aine ja teema eesmärkidest ning nende praktilisest kasust kõnelema. Grupis toimub pigem pindmine õppimine. Noormehed vajaksid oma õpioskuste lihvimist. Tundub, et grupile sobiks rohkem kogemuslik õppimine – näiteks raamatu lugemise asemel külastada teatrit – võib-olla oleks see võimalus õpperühma õppimise toetamiseks.

Märkasin, et noormeestele meeldis, et õpetaja naeris poistega kaasa, kui oli vähegi selleks võimalust. Ma leian, et õpetaja suutis nendega humoorikalt suhelda, seejuures ei läinud õpetaja üle piiri.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar