esmaspäev, 30. mai 2016

Näidistund


Isiklikult leian, et ma küll teavitasin õppijaid tunni eesmärkidest, aga võib-olla liialt üleüldiselt. Tõin välja, et rühmas õppekava erialamooduli hindamise ja parendamise eesmärgiks on toetada analüüsi ja meeskonnatöö oskust ning laiemas plaanis on eesmärgiks valmistada ette õppekavaarenduse spetsialiste. Tagaside kinnitas samuti, et tunni eesmärk oli esitatud, see oli ka arusaadav ja jõukohane. Tunni eesmärk täideti sedavõrd, et väga põhjaliku arutelu raames valmis väga korralikult hinnatud ja parendatud õppekava erialamoodul. Kogu protsess oli õpetlik nii mulle kui ka tunnis osalenud õpetajatele.

Leian, et minu tund oli struktueeritud: liikusin väga selgelt ja loogiliselt tunniga edasi. Eristada sain nii häälestamisetappi, õppimise etappi, reflektsiooni etappi kui ka lõpetamise etappi. Võib-olla ei vastanud minu tunni etappidele kulunud aeg 100%-liselt planeeritud tunnikavale, ent üldiselt siiski jõudsin oma tegevustega aega. Ka tagaside kinnitas, et minu tunni ülesehitus oli grupi jaoks selge ja järgitav ning õppijad olid teadlikud tunni algusest ja lõpetamisest.

Seoste loomine oli minu jaoks ehk pisut keeruline osa. Ent sellegipoolest sain ma tuua erinevaid näiteid ja klassis toimus aktiivne arutelu: näiteks tõin näiteid oma Tallinna Ülikooli kursuse õppekava arenduse seminaridest, kuulasin tunnis osalenud inimeste kogemusi ning toimus põnev arutelu kutsehariduse õppekavade tulevikust. See oli koht, kus tunnis osalenud õpetajad aitasid mind. Kuigi ka nemad kiitsid mind, jõudsime ühiselt arvamusele, et väga palju tuleb kogemuse ja konkreetse teemaga pidevalt töötamise käigus. Tagasiside kinnitas, et tunnis toimus arutelu, et arvestasin igaühega.

Ma rõõmustasin väga, et tehnilised vahendid (arvuti, dataprojektor) töötasid tõrgeteta, kuid viibisin enda jaoks ebamugavas klassiruumis: pilt dataprojektori pealt liikus nii halva koha peale, et see surus mind kuidagi ebameeldivalt nurka ehk arvan, et dataprojektor oli antud klassiruumis ruumiliselt pisut halvasti paigutatud ning antud klassiruum oli pisut kitsas. Ütlen, et rõõmustasin väga, sest vaatluste käigus oli nii mõnelgi korral tehniliste vahenditega mingisugune jama - aga minu jaoks on tehnilised vahendid täna veel suured abimehed.

Tunni salvestamine oli tänuväärne, salvestust kuulates oskasin tähelepanu suunata ka sellistele asjadele, mida muidu ei märka. Kohati oli mu hääl isegi teatraalne, sest jutt tundus nii sorav nagu päheõpitud luuletus – teised aga arvasid, et see on pigem enesekriitika. Minu jaoks üllatavalt on minu sõnakasutus hea – õpetades pigem ei esine parasiitsõnu, vähemalt mitte häirival või silmapaistval määral. Pausid mu kõnes on olemas ja paraja pikkusega: vastamiseks jätan piisavalt aega, erinevaid mõtteid ei vurista eraldamata ette. Erilist kõne tempo- või valjuduse muutust ma ei märganud.

Grupi ees tundsin end üllatavalt hästi. Paar päeva enne tunni andmist, peab tunnistama, et veidi „värisesin“ küll: mõtlesin, et see on ikka väga julge, astuda lugupeetud õpetajate ette ja viia hoopis neile tund läbi. Aga tunnis suhtusin sellesse väga loomulikult – ja ka nemad suhtusid minusse kui võrdsesse. Aga eks pisut närvilisust mu sees ikka oli – seda tõestas näiteks tunni alguses vähene liikumine: jäin dataprojektori ja arvuti vahele mõneks hetkeks ikka väga kindlalt kinni. Aga enne õppimisetapi lõppu, sain ka teisele poole tahvlit end liikuma ja tundsin end siis juba palju paremini. Silmside ei olnud minu jaoks probleem – see on alati minu suhtlemisstiilis olnud olulisel kohal. Kui veel jõuda tagasi minu teatraalsuseni, avaldus seda ka minu žestides – kohati mulle isegi tundub, et olen liialt žestikuleeriv – käed on koguaeg liikumises ja ka tahvlil kõige olulisematele asjadele viipamas.

Grupi kaasahaaramisega ma vaeva nägema ei pidanud. Tegemist oli väga kaasahaaratud grupiga. Ma küsisin küll üsna palju küsimusi, ent leian, et oleksin arutelu saavutanud ka ilma suunavate küsimusteta. Arvan, et ka rühmatöö kasutamine oli üks hea võimalus grupi kaasahaaramiseks. Tagasiside kinnitas, et olin oma käitumisega eeskujuks, kasutasin sobivaid meetodeid ja andsin võimaluse õppida rühmatöös. Ning mis minu jaoks väga oluline – grupp tundis end hästi.


Üldiselt ma leian, et kogu tund läks tõepoolest hästi. Tunnis valitses töörahu, aktiivne arutelu. Paremini saab alati ja ma kindlasti töötan selle nimel, et olla tulevikus hea õpetaja. Tänan väga tunnisosalenud õpetajaid ja oma juhendajat väga positiivse ja motiveeriva tagasiside ning suurepärase koostöö eest. Ma isegi arvan, et minu puhul oli tegemist suurema vastutuse võtmise ja suurema pingutusega selle tunni raames, mida viisin läbi just kolleegidele. See oli kindlasti üks parim õppetund minu jaoks sel praktikal. Nii juhendaja kui ka mina oleme ühisel arvamusel, et salvestatud tund vastas hindamiskriteeriumite lävendile. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar